Västerås Basket har en ny logotyp och föreningsprofil. Föreningen har haft samma identitet sedan den bildades 1989 och det var hög tid för en förnyelse. Den nya symbolen ska inte bara spegla föreningens framtidsvision, utan också skapa en starkare identitet för både spelare och supportrar.
-Vår gamla logotyp var bra, men den fungerade dåligt i tryck och i digital form. Det var därför nödvändigt att förnya den. Vi vill att den ska kännas modernare och mer lättanvänd samtidigt som den ska knyta an till basket och staden Västerås, säger Ordförande Arwid Wibom.
Arbetet har gjorts i samarbete med den lokala konstprofilen Tony Lorenzi som nedan beskriver tanken bakom den nya profilen.
“Min första tanke var att jag ville göra ett motiv som representerar Västerås. Färgerna är samma som i tidigare logotyp men i övrigt är denna nya logo mer stilren och vilsam för ögat.
Jag tänkte dels på den roliga kontrasten i att en av världens största sporter utövas och älskas av så många i lilla Västerås. Jag tänkte även kring hur logotyper som representerar lag ofta inkluderar djur som symboler. Inom basketen är troligen Chicago Bulls det lag som gemene man oftast känner till, oavsett om man är intresserad av basket eller inte.
Jag funderade lite kring djur som kunde representera Västerås och kom osökt att tänka på ett rådjur men landade istället i att göra en egen tolkning av ansiktet tillhörande skulpturen Tjuren av Allan Runefelt som står utanför Västerås Stadshus. Ansiktet i guld ackompanjerat med texten Västerås Basket i ett nyare, mer tidlöst typsnitt mot en blå bakgrund blev slutresultatet.
Den blå bakgrunden är i sin tur en referens till formen på Västmanlands Länsvapen. Denna sköld är därefter omformad i storlek för att likna formen på tresekundersområdet på en basketplan.”
Det kommer ta lite tid att få den nya logotypen på plats överallt och utrullningen sker kontinuerligt under resten av säsongen. Inför säsongen 2026/2027 ska den nya logotypen vara på plats över allt.